Sezam

SEZAM wczoraj, dziś, jutro…

10 sierpnia 2014 r. po 45. latach działalności zamknięty został Spółdzielczy Dom Handlowy SEZAM. Jego obecność na stołecznym rynku wpisała się w pamięć kilku pokoleń Warszawiaków. Placówka przez prawie półwiecze była jednym z najpopularniejszych miejsc dokonywania zakupów, spotkań towarzyskich, a także posłużyła jako plan filmowy w produkcjach fabularnych i dokumentalnych.
Rozbiórka obiektu rozpoczęta w listopadzie 2014 r. podzielona została na dwa etapy : pierwszy to usunięcie nadziemnej części budynku, którego ukończenie zaplanowane jest na koniec I kw. 2015 r. Drugi etap to prace poniżej poziomu 0 związane z budową Nowego Sezamu.

Projekt Nowego Sezamu wykonała pracownia Juvenes należąca do firmy BBI Development S.A., która na mocy umowy ze „Społem” WSS Śródmieście zajmie się budową obiektu. Będzie to 10-kondygnacyjny szklany gmach z parkingiem i lokalami handlowo-usługowymi  w podziemiu, galerią sklepów w części naziemnej oraz pomieszczeniami biurowymi na wyższych kondygnacjach o łącznej powierzchni prawie 17 000 m². Swoim kształtem budynek będzie przypominał literę S (jak Sezam). Zakończenie realizacji projektu planowane jest na koniec 2017 r.
Oprócz ciekawego rozwiązania architektonicznego dodatkowym walorem Nowego Sezamu będzie bezpośrednie sąsiedztwo z krzyżującymi się w tym miejscu liniami metra, a więc przy najbardziej nowoczesnym węźle komunikacyjnym w Warszawie. Dodatkowo jedno z wyjść stacji metra znajdować się będzie w budynku na poziomie – 1, tam gdzie będzie się mieścił nowy Sezam.

Po zamknięciu SDH Sezam działalność handlowa i część pracowników z tej placówki śródmiejskiej Spółdzielni przeniesiona została do Miasteczka Wilanów do lokalu w nowopowstałym zespole usługowo-biurowym ALTO-Wilanów przy Al. Rzeczypospolitej u zbiegu z Osią Królewską. Właścicielem kompleksu budynków jest Spółdzielnia Inwestycji Mieszkaniowych „Ursynów”. W nowej siedzibie Sezam prowadzi działalność na ponad 1000 m² na parterze budynku. Kondygnację podziemną zajmuje garaż dla 140 samochodów. Aranżacja sali sprzedażowej została zaprojektowana przejrzyście i zgodnie z potrzebami oraz oczekiwaniami klienta.       
W sprzedaży dominują produkty spożywcze z dużym udziałem produktów świeżych. Stoiska serwisowe oferują mięso, drób, ryby, wędliny, garmaż, nabiał oraz słodycz, ciasta i wyroby cukiernicze. Warzywa i owoce eksponowane są w części samoobsługowej, podobnie jak szeroka gama art. spożywczych paczkowanych, wśród których nie brakuje produktów ekologicznych, regionalnych, tradycyjnych opartych na starych recepturach , produktów charakterystycznych dla „kuchni świata” oraz produktów pod marką własną „Społem”. Bogatą ofertę stanowią soki, napoje i wody mineralne, mrożonki.
W sprzedaży znajdują się również art. chemii gospodarczej, kosmetyki, zabawki, podstawowe art. gospodarstwa domowego, prasa. Klientów obsługują trzy stanowiska kasowe, czwarta kasa znajduje się na stoisku monopolowym. Przy okazji dokonywania zakupów w placówce można zapłacić rachunki, doładować konto telefoniczne oraz nabyć bilety elektroniczne WKM.